Header Ads

Punca, Gejala Dan Cara Mengatasi Stres



Adakah Anda Stres ?

Punca Stres
- Masalah kewangan
- Menunggu lama
- Konflik rumahtangga
- Kena buli
- Rasa rendah diri
- Beban kerja
- Penyakit fizikal
- Kesesakan lalu lintas
- Persekitaran yang tidak selesa
- Tragedi

Gejala Stres
- Gelisah
- Risau keterlaluan
- Gangguan tidur
- Kurang tumpuan kerja
- Cepat marah

Cara Mengatasi Stres - 10B
- Bertenang
- Bernafas dengan dalam
- Berkata : Relaxlah...
- Beribadat
- Bercakap dengan seseorang
- Berurut
- Berehat dan mendengar muzik
- Beriadah
- Bersenam
- Berfikiran Positif


Sumber : Bilik Makcik Aku di Kampung :)~

11 comments

CIK FERRA AWW said...

nice info. simple tapi tepat kan

Fathin Fazila Razali said...

haha! stress ?? semua orag akan kene benda alah ni.. so istighfar banyak2 kalau nak marah bila rasa stress... stress kene kawal kalau tak... blh dpt penyakit!

AbgferOz said...

cik ferra : yups :P same2 la kita elakkan diri dari pakcik stres

fathin : yupss.. paling mudah utk elak stres sentiasa senyum :) insyallah takda la stres tuh :)

lynda salim said...

relaxs je .. haha :D

RinsyaRyc said...

hoo? paling lawakla.. sumber: bilik mak cik aku di kampung.. terus ketawa.. khkihkih

http://bulatmata.blogspot.com/2011/09/bukan-sekadar-laut.html

RinsyaRyc said...

hoo? paling lawakla.. sumber: bilik mak cik aku di kampung.. terus ketawa.. khkihkih

http://bulatmata.blogspot.com/2011/09/bukan-sekadar-laut.html

AbgferOz said...

lynda : hihihih.. tgah relax la nie :P

rinsya : adehhh btoi la.. sumber mmg dari situ.. dia ada tampal poster pasal stres :P

Nurfaizah M Nor said...

stress!!! mmg penyakit masa kini....
info yg baik utk dijadikan terapi pd yg slalu stress---------------->mcm aku ni hah!

Xavi De said...

padat dan tepat...:)
yg sumber tak tahan tu...hehe

AbgferOz said...

faizah : hihihi.. naseb sya jarang stres

AbgferOz said...

xavi de : heee.. thanks.. tpi sumber tuh mmg betoi :P ambik dari situ :)~

Powered by Blogger.