Cara Memohon dan Syarat Kelayakkan Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA)



Cara Memohon dan Syarat Kelayakkan Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA)

Mengenai PR1MA
Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) Berhad telah ditubuhkan selaras dengan Akta PR1MA 2012. PR1MA bertanggungjawab untuk merancang, membangun, membina dan menyenggara perumahan gaya hidup berpatutan untuk rakyat berpendapatan sederhana di kawasan bandar-bandar utama. Pendapatan sederhana didefinasikan sebagai pendapatan bulanan isi rumah (suami dan isteri) antara RM2,500 hingga RM7,500.00

YAB Perdana Menteri Malaysia menyedari bebanan kewangan yang dihadapi oleh penduduk bandar yang perpendapatan sederhana akibat pembangunan yang pesat di Malaysia. Wawasan beliau adalah untuk mengimbang semula bantuan yang diberi kepada rakyat di luar bandar serta di kawasan bandar. PR1MA adalah salah satu daripada pelbagai usaha murni yang dilaksanakan untuk membantu rakyat menguruskan kos sara hidup di kawasan bandar. PR1MA akan menjadi perintis yang mensasarkan golongan perpendapatan sederhana dengan menawarkan rumah diantara RM100,000 hingga RM400,000 yang dibangunkan di pembangunan komuniti yang mampan.

Cara Memohon Perumahan Rakyat 1Malaysia PR1MA
terdapat 7 peringkat mudah untuk memohon PR1MA 
1. Syarat Kelayakkan
2. Pendaftaran PR1MA
3. Permohonan
4. Pengesahan
5. Pengundian
6. Pengumuman Pengundian
7. Peruntukan Perumahan

anda boleh semak cara memohon perumahan rakyat 1Malaysia PR1MA

Syarat Kelayakkan Memohon PR1MA
* Pemohon mestilah Warganegara Malaysia.
* Pemohon mestilah berumur sekurang- kurangnya 21 tahun semasa permohonan dibuat.
* Permohonan terbuka kepada individu atau keluarga (suami dan isteri) dengan pendapatan purata bulanan isi rumah antara RM2,500 – RM 7,500.
* Pemohon dan pasangan tidak memiliki lebih daripada satu hartanah.
* Syarat-syarat tambahan mengikut negeri-negeri.
* Tidak diisytiharkan muflis

Nota:
- Perumahan PR1MA akan diperuntukkan melalui proses pengundian terbuka.
- Pemilihan unit rumah oleh pemilik yang terpilih akan mengikut
   turutan cabutan undian.
- Moratorium selama 10 tahun akan dikenakan dimana rumah PR1MA
   tidak boleh dijual atau dipindah milik tanpa kebenaran pihak PR1MA.
- Pemilik wajib mendiami rumah PR1MA tersebut.

Laman Web Rasmi Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA)


Cara Memohon dan Syarat Kelayakkan Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA)




5 comments

Sheila Salim said...

Assalamualaikum. sheila datang sini. hehe. thanks for sharing this! memang tercari2 camne nak mohon rumah. hihi. tapi cam susah juga sebab owner kena duduk rumah situ ekk. adoiiii lah pulak

Feroz Othman said...

shiela : heee.. payah gak ek :)

Sheila Salim said...

memang pun, orang dah bajet nak sewa je memudahkan sikit hihi

Feroz Othman said...

heee.. nak sewa mmg tak dpat la.. tuh utk diduduki :)

Cik Syida said...

wah, nice info.. cyda pun tgh survey2 ni :D

Powered by Blogger.