khutbah jumaat



fuuhhh... jmaat oohhh.. jumaat...
dalam kul 1ptg tadi aku mcam biase la siap2 pergi masjid dkat kwsn umahh..
dalam kul 1.30 start azan dan khutbah..

khutbah ari nie tajuk dia arak or berkaitan dngan arakkk...
pnye la kusyuk aku dngar pnye dngar...
last2 skali aku dngar statement nie yg buat aku terpikir sjenak..
ape2 yg berkaitan atau saling kait dngan arak adalah haram dan dilaknat
kalu x silap aku lar...
menjual
membeli
menuang
memborong
dan mcam2 agi...

uikss.. menjual ?? mmg la haramm... tp penah x kita pkir..
yg bertugas kat 7eleven kbyakkan nya dalam 75 or 80% adalah
org islam yg dilarang sma skali utk memegang or menjual arak..
then ble bertgas kat 7eleven yg menjual arak bgaimana plak ??
siapa yg akan menjual ?? siapa yg akan mnyentuh arak tersebut utk
masukkan dlam bag plastik ??.. kemusykilan nie membuatkan aku binggung
seketika... adakah salah mreka bekerja di 7 eleven ?? atau salah siapakah ??

renung renungkan lar.. hulurkan pendapat ringankan kepla utk berpkir :)

2 comments

Nazz said...

Bukan di 711 jer ada banyak tempat lain pun sama.. kan kita bebas memilih. Klau tak nak bersubahat..carilah kerja ditempat lain..

HonEyBuNNy said...

ustaz ila pn da ckp cm tu..kalo dh tahu kedai tu ada jual arak...kita org islam mmg xboleh la...better tukar kerja lain la...;-)

Powered by Blogger.