Header Ads

Aurat Perempuan..



Aurat Perempuan

Baju nipis nampak bayang
Peha gebu saja ditayang
Lebih baik tak pakai baju senang
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang

Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak ‘garis’
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Lengan pendek blaus gantung
Jeans ketat melekat dipunggung
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung
Agama tak suruh berbungkus macam pocong

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah
Kalau takat rambut orang kurang ghairah
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah
Mata yang memandang boleh keluar darah

Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah

Tutup aurat bukan suruh berselubung
Sampai tak nampak muka dan hidung
Yang faham tuntutan amat beruntung
Taklah bersungut mulut pun muncung

Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu ‘mendung’
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Yang ye nya hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Didunia selamat, di akhirat hebat


...Aurat Perempuan...

sumber : facebOok

8 comments

Ima Salsuzaima said...

pantun ke apa ni? hehe pantun menyindir? cantek..:)
BTW, blog awak berat.lambat loading guna notebook sy.:)

Feroz Othman said...

ima : hehehe lebey kureng la..
berat ekk ? hee tengok tuan dia la.. takpe2 nnti sya try ringankan lagi..

najihahfara said...

niceee

Maryati said...

Feroz, hantar lah kat majalah! ;)

Kak Mahh said...

menarik nasihat ini.

Leeza dayasari [santai leeza] said...

mekasih berkunjung ke santai leeza.

Feroz Othman said...

najihah : thanks..
maryati : errr.. bukan karangan saya.. jumpa kat fb
kak mahh : heheh makan dalam :)
leeza : bereh2 :)

Mummy Adriana said...

in sha Allah ke arah muslimah sejati :)

Powered by Blogger.