Beli Baju Raya Aidhilfitri Baru



Baju Raya Baru

yeahhh... hOooreeyyy...
baju raya baru.... awainye beli baju raya ?
takda la... tak beli pown...

kadang-kadang kita terlupa...
kadang-kadang kita terleka..
dan kadang-kadang kita teruja...

perlukah kita beli baju raya setiap kali raya menjelang tiba ?
perlukah kita membeli baju baru hanya kerna ingin bergaya ?

hanya sekali, dua kali, tiga kali pakai ?
takkan la hanya beberapa kali pakai
dah nak beli baru ? takkan hanya nak tukar warna baju melayu
utk raya anda beli sepasang baju raya baru ?
tidakkah itu satu pembaziran ?

hanya kerana ingin bergaya di hari pertama raya
kadang-kadang kita terlupa yang kita sedang melakukan pembaziran..
sesetengah dari kita kadang-kadang hanya memakai baju melayu
hanya untuk sembahyang raya sahaja.. 
perlukah beli baju melayu baru ?

heee... tak perlu... pakai ja.. tahun lepas punya..
dua tahun lepas punya... tak perlu malu...
sepasang pown dah dekat rm100 paling murah..
tpi korang punya aku rasa lagi mahal kowt...

kalu nak beli pown biarlah beli baju jalan untuk beraya
di rumah kawan-kawan nanti.. so takda la pembaziran berlaku
coz baju jalan tuh boleh di pakai bila-bila sahaja... berbanding
baju melayu yang hanya di pakai pada waktu-waktu tertentu...

elakkan pembaziran... 
berbelanjalah dengan cermat..
derma pada yang tak mampu...

bersyukurlah 
kita kerana masih bernyawa untuk menyambut
ramadhan kali ini... semoga ramadhan kali ini
membawa seribu rahmat kepada kita semua...

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan 
kepada semua rakan-rakan...


18 comments

fae jamal said...

baju melayu simbolik utk perayaan! apa salahnya kalau beli baru pon kan..;) tapi mestilah berpada2..

AbgferOz said...

fae : heee... kalu setiap tahun beli baju melayu tpi tak pkai bukan simbolik.. tpi pembaziran..

Khairil said...

betul tu bro..aku sokong dgn pendapat hang...buat apa nak beli kalau pakai hanya masa raya sahaja...aku pun dah lama tak beli/buat baju melayu...

Khairil said...

betul tu bro..aku sokong dgn pendapat hang...buat apa nak beli kalau pakai hanya masa raya sahaja...aku pun dah lama tak beli/buat baju melayu...

Fathiah Hamim said...

fa dah 4 tahun tak beli baju raya. =)

AbgferOz said...

khairil : yups.. slalunye lelaki nie la beli baju melayu setiap tahun tukar tema warna.. lpas tuh simpan dalam almari ja :)

fathiah : bagus2 :)~ berjimat

Faraa Eiman's said...

amboii , dah start cterw bout baju raya eyh , haha

sha my heart said...

klu mcm tu, guna la..
pakai masa smbhyg Jumaat =)

tapi kalau sampai mmbazir, tak elok la.. itu dah jadi kawan syaitan.

miss lyzeer said...

miss beli baju kurung 1 pasang setahun..x sampai pun rm100. So, memang jimat

**baju kurung je la jimat..yang lain..huhu

saiazuan said...

rmi brdarah tlinga baca entry ni.. huu

AbgferOz said...

fara : heee.. dah ramai yg beli tau jgan taktau :)

sha : jarang orang pkai baju mlayu ke masjid :) terutma yg kje pjabat :)

lyzeer : bgus2 :)

saiazuan : heee.. mmg saje nak kasi berdarah hahaha... tada la.. saje mengingatkan :)

ciknabil-a said...

selamat berpuasa... tahun nie tatw la sempat kew nak beli baju raya. sbb nak dekat raya t baru balik uma. huhu..

nuar said...

kenape bila nak jupe tuhan nak pakai baju yg lama.... tapi nak jalan2 kena pakai baju baru.... kan ke tuhan tu yg bagi rezeki.... jadi gunalah pakaian yg baru untuk mengadap dia...beli la baju melayu dan guna lah tiap2 hari, malam jumaat bolh hari jumaat pun blh.. lain la klu ko org tak sembahyang...pakai lah yg lawa2 untuk mengadap tuhan...

Anonymous said...

apa la korang ni kan tuhan yg bg rezeki kat kita jadi apa la salahnya bila nak mengadap dia pakai yg cantik2 dan baru... pegi jln2 pakai yabg lama pun takpe... kalau takde duit bukan ada orang nak bagi pun

AbgFeroZ said...

ciknabil : selamat berpuasa :) sempat pnye...

en nuar dan anonymous : sememangnya sekiranya kita nak mengadap allah tuh kna la pkai pakaian yang bersih dan wangi.. tpi kita tak boleh la nak bergaya sehingga membazir.. kalu baju raya tahun lepas baru pkai 2 or 3 kali takkan la baju tuh dah dikira buruk.. sememangnya allah tuh maha mengetahui...

AbgFeroZ said...

dan satu lagi.. orang pergi kje tak bwak baju mlayu.. so diaorg sembahyang kdang2 pkai kemeja ja... kalu di rumah plak den mmg tak cari baju melayu nak pkai utk solat di rumah... :)

zool said...

Pinjam gambar letak kat blog..
Tahun ni tak tau nak beli baju melayu warna apa ntah..

kurung siap said...

salam...jom tgk baju raya kt sini....lain dari yg lain...utk peminat cotton dan chiffon....jom follow me back,grab 20% discount...

Powered by Blogger.