Tarian pOcO pOcO di HARAM kan ?


Bukan Tarian Poco Poco yang Sebenarnya... hanya untuk hiburan...


Perghhh.. tarian Poco-poco diharamkan ?? biar betui..
tarian yang berasal dari Filipina ini dikatakan di tari oleh penganut kristian di gereja
ketika upacara sembahyang mingguan mereka...pergerakan poco poco yang membentuk + salib juga
turut dipersoalkan oleh beberapa pihak...
(huruf t dan + dalam matematik mcam mane plak ?)

dah lebih 200 kali aku buat tarian tuh.. almaklum la aku banyak bergiat dalam
volunteer, belia dan consultants so tarian poco poco ni
tak lari dari salah satu jenis senaman pagi mahupun petang
yang akan dibuat.. tarian poco poco nie sebenarnya banyak juga membantu
mereka-mereka yang berbadan besar untuk mengurangkan berat badan..
Poco-poco juga mampu menghilangkan mengantuk semasa kuliah atau
kursus diadakan.. so tarian ni selalu digunakan time kursus mahupun kem
yang pernah aku sertai...

Sekiranya kerajaan berniat mengHARAMkan tarian poco-poco
ini mereka HARUS memikirkan satu tarian yang senang diikuti dan berkesan
bagi mengelakkan makcik-makcik atau mereka-mereka yang berbadan besar ini
berhenti bersenam seterusnya meningkatkan peratus OBESITI di Malaysia..
Poco Poco banyak membantu dalam proses mengurangkan Obesiti di Malaysia...

p/s... pada pendapat aku apa yang kita buat semuanya bergantung kepada niat....

16 comments

IQ = Iez Qis said...

da lame dengar pasal kesah tarian poco2 nih dan da lame tinggalkan...ada baeknya jugak sebab kita kena pkirkan sudut agama gak~ bukan skadar pkir nk kurangkn lemak bdan...wat erobik pn ley kurangkn lemak kan?

AbgferOz said...

ya ya.. ada gak dngar2 ayam.. nie baru dngar btoi2.. hurmmm tgok la mcam mane... erobik susah sket.. erobik berbeza dngan poco2 :)

SiS NaD said...

CiTe SaL PHaRaMaN PoCo2 DaH LaMeR KuaR... SKaNG Ni HaNGaT BaLiK... MaY B SBaB SaMbuTaN HaRiaN MeTRo aRiTu... Hmm...

SiS NaD said...

CiTe SaL PHaRaMaN PoCo2 DaH LaMeR KuaR... SKaNG Ni HaNGaT BaLiK... MaY B SBaB SaMbuTaN HaRiaN MeTRo aRiTu... Hmm...

AbgferOz said...

ya dlu ada skali.. tpi pastu diam trus...maybe la kowt...

LennMommaChubby said...

sokong penuh...

Aina said...

kalau tak salah faham saya, percanggahan pendapat dalam Islam suatu perkara yang dibenarkan (khilafiyyah)sbb tu kita ada banyak mazhab.bukan lah maknanya kita boleh pilih nak ikut mana 1 yg kita suka je ttp suatu pilihan juga lah kpd kita bila berada dalam kesusahan. x payah pening2 dan susah hati.4 me, siapa yg poco2 utk kesihatan tanpa melibatkan unsur2 syirik tu teruskan...tp kalau dalam hati sesiapa yg rase poco2 tu memang akan menjatuhkan dirinya bdosa so, its up to u..coz ia kembali kepda niat.dan jika dah pilih untk kata poco2 haram, jgn lah pulak nak keji org yg poco2 sbb perkara khilaf 1 pilihan kpd kita...kecuali dlm Quran jelas ckp 'poco2 itu haram'.selainnya ada byk pndpt ulamak...cuma yg x bagusnya perkara khilaf ni selalu menimbulkan pbalahan antara umat Islam sbb org ni sokong ulamak A...orang tu sokong ulamak B, then marah org yg x setuju pendpt ulamak masing2..sepatutnya dlm hal ni kena bfikiran terbuka

AbgferOz said...

thanks for sharing akak aina :)
smuanya bergantung kepada niat..
hihihih

Aina said...

hihi..

jemput baca kat sini pulak
http://cahayamata123.blogspot.com/2011/03/poco-poco.html#more

AbgferOz said...

bley2 :) sat agi singgah

Anonymous said...

kalaulah yg penting itu niat....saya mencuri sebab nak kasi makan kan anak-anak pun x ape la kn?

p/s-niat tidak pernah menghalalkan cara dan dalam al-quran mmg x ada "poco2 itu haram"...dulu2 mane ade pocho2~tapi mengikut perbuatan yg diamalkan oleh agama lain tuh,lebih kurang la kan?

AbgferOz said...

adess.. kalu dah terang2 mencuri tuh salah takpyah niat p0wn dah tau salah...
kasi la cth yg bley pkai sket..

Abang Long said...

Salam...dalam makna Anonymous tu. Sama gak dgn matlamat tidak akan menghalalkan cara.

Tunggu dan lihat apa kata majlis fatwa. Buat masa ni kalau was2 elok tinggal jer.

Ada gak dengar citer GRO digunakan utk galakkan lelaki2 hidung belang g nari poco2 nih...hmmmm

AbgferOz said...

owhh.. ya ya paham maksud dia... dah stop da p0wn.. cuma cth yg dia bagi tuh berat sket.. obesiti la sngat...

GOLD FINGER said...

one of my best friend cikgu poco2..sian dia..dia poco2 sbb nekad nk kurus,mmg dia kurus..rasanya terpulang pada niat masing2..if kita niat utk kesihatan kita rasanya tak salah..byk tarian lain yg patut diberi perhatian..bayangkan kalau makcik2 ni menari shuffle..rap..ape ker rupenya..

AbgferOz said...

nmpak chumel kalu makcik2 shuffle..
mmg rmai jurulatih poco-poco.. kalu dah haram susah la diaorg ini.. trus nak pkir tarian lain.. takpe2 smoga murah rzeki diaorg...

Powered by Blogger.