Tips Untuk Anak Yang Terlalu Kurus



Tips Anak terlalu kurus

Kajian mendapati individu terlalu kurus mempunyai daya ketahanan
badan yang lemah dan menyebabkan mereka mudah mendapat
jangkitan dan lambat sembuh jika sakit...

Bagi Ibubapa yang mempunyai anak terlalu kurus
mereka dinasihatkan mendapatkan nasihat doktor atau pakar
pemakanan bagi mengatasi masalah itu...

Sedikit Tips utk anak yang terlalu kurus
* Masak makanan kesukaan anak. sekiranya mereka tidak suka sayur.
hiris halus atau kisar sayur utk dicampurkan dalam masakan
* Sediakan makanan seimbang yang mengandungi protein,
khabohidrat dan lemak.
* Galakan anak makan makanan yang tinggi kandungan kalori, vitamin
dan mineral.
* Galakkan anak meminum susu.
* Elak menyediakan minuman atau snek setengah jam
sebelum waktu makan bagi mengelakkan
selera makan anak terjejas.
* Jus buah baik untuk menambah pengambilan kalori anak
* Rangsang anak untuk makan yogurt, bkan saja enak
bahkan kaya dengan probiotik utk merangsang pertumbuhan
bakteria baik dalam usus.
* Ajak anak utk beriadah kerana aktiviti ini mampu
merangsang selera makan mereka.
* Tutup televisyen ketika makan kerana mampu
membantutkan selera makan mereka.
* Kurangkan Snek tidak berkhasiat di dalam rumah
(gula-gula, minuman berkarbonat)

p/s... semoga anak anda sihat2 selalu...


11 comments

SyerAgh said...

untuk aku yang terlalu kurus nie cmner lak?

sujairi said...

dulu2 aku kurus kering mcm saiful apek.. bila dah masuk umur 22 tahun nan tiba2 badan aku mengembang 20kg...huhuhuh...

iddinm said...

Kontrol makan pun boleh juga..kontrol makan bukan bermaksud makan sikit semata2 tapi kontrol apa yang dimakan...

AiDa AzRyN said...

wah.. thx 4 de info.. :DD

AbgferOz said...

tips nie utk orang2 dewasa yg kurus p0wn bley.. hik hik..
np :)

AngahSayang2314 said...

ye la nie info yg bernas nie bole bagi angah buat kat gegirl nie tapi nak cuba la

Gen Fujita said...

ada cuba nak naikkan berat badan, tapi terlebih kat perut pulak. aduh.

Khairul Azmi said...

haha..kalau yg dah gemuk plak mcm ne??
jom ke blog azmi..belaajr cara nak download movie

abgferOz said...

gen : kalu terlebey kat perut kna buat senaman perut..

wantie said...

kebanyakan ibu bapoa sekarang malas nak praktikkan anak anak makan sayur sejak dari kecil.

cara yang paling mudah, bila anak dah mula makan nasi lenyek tu. cuba kisar nasi bersama sama dengan sayuran & kentang & ayam & udang..

akak dah praktis untuk anak. alhamdulillah semua sayur anak aka makan. kalau tomato tu dia makan mcm bual epal jer..

Tomato Gurl's Life said...

untuk yg gemuk nk bg kurus ade x??hehe...

Powered by Blogger.