Tuesday, June 22, 2010

Penjara Pudu Dirobohkan...

15

Sejarah Penjara Pudu
Penjara Pudu atau dahulunya dikenali sebagai Pudu Goal terletak
di Jalan Hang Tuah mula dibina pada tahun 1891 di atas tanah seluas 10 hektar.
Pembinaan penjara tersebut telah dibuat secara berperingkat dan
telah siap sepenuhnya pada tahun 1895.
Penjara yang banyak menceritakan kisah suka duka kepada jabatan ini
telah mencatat rekod kerana muralnya yang menghadap
Jalan Pudu dan Jalan Hang Tuah merupakan mural terpanjang di dunia
iaitu sepanjang 384 meter dan tinggi 4.5 meter
telah dilukis oleh banduan dengan menggunakan 2,000 liter cat
Tembok Penjara Pudu sepanjang 300 meter akan dirobohkan
bagi membolehkan kerja pelebaran dan laluan bawah tanah Jalan Pudu dilakukan,
bermula 20 hingga 23 Jun ini.
Pembinaan laluan bawah tanah ini adalah alternatif yang menghubungkan jalan
Pudu Raya ke Cheras dan dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas
yang sering berlaku di Jalan Hang Tuah.


p/s... rase sayang plak x pernah masuk utk lihat peninggalan sejarah
di tengah bandar...

15 GigitaN:

buat stadium bola p0wn sedap gak sini..
hahahaha...

syg la...peninggalan sejarah tu di robohkan....hrummm....

jom ke APA KATA HATI pulak,
TOY STORY 3

xbhantu ke jln BAWAH TANAH tu nnt????huhuhu
cm tkt jer bro...xde mkna nih nk jln2 tghmlm...kikiki

tuh lew tinggalan sejarah di tgah bandar.. isk isk ramai tuh pelancong ambik gmbar bile lalu situ...

p/s.. antu cekik idyll jaa..

timbalan menteri kewangan, Datuk Dr. Awang Adek cakap ni bukan tapak warisan. sebab tu dorang robohkan jugak

knpkah sy jugak yg kne???
ptt cekik bro ar...
bkn tpk warisan???uiksss
smpi cm2 skali...

mmg lew bkan tpak warisan tp still sejarah ngara kita :)
alaahhh smua tuh duet ja...

die robohkan tembok jee kee dalam2 nye skali ?

HAHA, taksempat nak selongkar ape dalam tuu, hee

jempot lhat blog :D
aiz batu campur - tips mengelakkan perut buncit, haha

tanah sebesar tapak penjara itu mahal harganya. kita tengok apa kesudahannya nanti, kepada siapa kontrak penyembuhan semula akan tanah itu diberikan.

mungkin disebabkan ia bergelar penjara, ia dicop sebagai bukan tapak warisan sejarah. ini semua alasan untuk mengebumikan sedikit demi sedikit warisan yang ada.

jangan terkejut kalau kampung baru pun tetiba dibuat begitu atas nama kemajuan. kan ini semua nyata dipolitikkan? ah, satu kerugian pula aku rasakan.

tidak mengapa, mereka ada kuasa. sebagaimana Ataturk memerintah dengan bangganya dulu di bumi turki, cuba kita fikirkan semula, apa agaknya kemajuan yang dibawanya? rakyat menyumpahnya; inggeris memujinya. Ataturk bangga di sana; tapi bumi tidak mahu menerima jenazahnya.

apa perkaitannya? ada tapi kena difahamkan betul-betullah.

salam damai [...]

sayangnye..
p roboh tu watpe..
isk2.
dah la xbukak ntok umum.
T_______T

nilai heritage dah jadi abu,hanya tgk sejarah...hmmm

gambar no.1 tu yg saya nampak dari tingkap tandas wanita kat ts,ting.10

hanya krana ia penjara..
tp byak kisah disebalik pnjara pudu tuh...
ramai org yg dpat untung ble penjara pudu tuh di robohkan...
terutama org2 yang berkaitan*

ada udang disebalik mee...
isk isk isk...

Apa nak buat,lagipun dah dirobohkan,terima je la,maybe lepas ni ada pembangunan kat situ untuk kemudahan rakyat sekitar situ

buat jalan ka? haiyo mengeri lorh

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More